5.10.2021. 20:00
0
Strah i panika korisnika tokom šestosatnog prekida: Malo je nezgodno kada nam je nedostupno nešto na šta smo se navikli
Facebook Inc okrivio je "neispravnu promjenu konfiguracije" za gotovo šestosatnu blokadu koja je spriječila 3,5 milijarde njihovih korisnika u pristupu društvenim medijima i uslugama razmjene poruka kao što su WhatsApp, Instagram i Messenger.

Kompanija na blogu nije navela ko je izvršio promjenu konfiguracije i je li bila planirana. Nekoliko zaposlenika Facebooka koji su željeli ostati anonimni rekli su ranije Reutersu kako vjeruju da je do prekida došlo zbog interne greške u načinu na koji se usmjerava internetski promet.

Kvarovi internetskih komunikacijskih alata i drugih resursa koji ovise o istoj mreži pojačali su problem, rekli su zaposlenici. Sigurnosni stručnjaci nisu odbacili mogućnost nenamjerne greške, ali ni sabotaže.

Ispadanje Facebooka iz globalne mreže bio je drugi udarac tom divu društvenih medija par dana nakon što je zviždač u nedjelju optužio kompaniju da učestalo daje prednost dobiti umjesto suzbijanju govora mržnje i dezinformacija.

Dionice Facebooka izgubile su na vrijednosti još nakon izvještaja zviždača, a potom su nastavile padati. Dok se svijet hrlio konkurentskim aplikacijama poput Twittera i TikToka, dionice Facebooka pale su 4,9 posto, što je njihov najveći dnevni pad od novembra prošle godine, javlja Reuters.

“Žao mi je za svaku malu i veliku kompaniju, porodicu i pojedinca koji ovisi o nama”, napisao je na Facebooku glavni tehnološki direktor Mike Schroepfer, dodajući da “može proći neko vrijeme da dođu do 100 posto”.

Twitter je u ponedjeljak izvijestio o upotrebi većoj od uobičajene, što je dovelo do nekih problema u pristupu postovima i direktnim porukama.

Facebook, koji je najveći prodavač internetskih oglasa na svijetu nakon Googlea, gubio je oko 545.000 dolara prihoda od oglasa u SAD-u na sat, prema procjenama kompanije Standard Media Index.

Tek nešto prije ponoći počeli su se povezivati s internetskom mrežom, gotovo šest sati nakon globalnog pada.

Ubrzo nakon izbacivanja iz mreže, Facebook je priznao da korisnici imaju problema s pristupom njegovim aplikacijama, ali nije dao nikakve pojedinosti o prirodi problema niti je rekao koliko je korisnika pogođeno.

Tri teorije zavjere o prekidu

Teorija 1: Facebook sam isključio sve servere

Prema jednoj od mogućih teorija, Facebook je sam isključio sve servere, kako bi pronašao malver koji su postavili hakeri. Uz pomoć tog malvera, zasad nepoznati hakeri ukrali su gotovo 1,5 milijardi podataka korisnika Facebooka. Oni sada imaju pristup ličnim podacima, mail adresi, lokaciji i broju telefona ljudi širom svijeta. Stoga su serveri morali biti isključeni na sedam sati, koliko je tehničarima bilo potrebno da pronađu malver i uklone ga prije nego što izazove još veću štetu.

Teorija 2: Uzbunjivačica Frances Haugen

Drugo moguće objašnjenje koje se pominje jeste nedavni medijski istup uzbunjivačice Frances Hogen, koja je u intervjuu otkrila sve tajne kompanije Facebook. Hogen je bila zaposlena kao menadžerka kompanije.

„Ono što sam u Facebooku gledala iznova i iznova bio je sukob interesa između onoga što je dobro za javnost i onoga što je dobro za kompaniju. Facebook je uvijek birao ono što je dobro za interese firme, kao što je povećanje zarade“, ispričala je Hogen u intervjuu u kojem je otkrila svoj identitet.

Ona je podnijela najmanje osam žalbi Komisiji za hartije od vrijednosti, u kojima se navodi da kompanija krije istraživanja o svojim nedostacima od investitora i javnosti. Podatke je podijelila i sa Wall Street Journal, koji je objavio istragu u nekoliko djelova. Dokumenta pokazuju da je Facebook bio svjestan problema sa svojim aplikacijama, uključujući negativne efekte dezinformacija i štetu koju je Instagram nanijeo mladim djevojkama.

Facebook se agresivno suprotstavio ovim tvrdnjama i okarakterisao ih kao „obmanjujuće“. Aplikacije koje su u vlasništvu Facebooka donose mnogo više dobra nego štete, tvrde čelnici najpoznatije društvene mreže na svijetu.

Teorija 3: Problem zvani Instagram

Jedan od podataka koje je u javnost iznela Frances tiču se Instagrama i uticaja na mlade djevojke. Upravo je to treća najzastupljenija teorija koja objašnjava prekid rada aplikacija.

Naime, mišljenja mnogih ukazuju na to da Instagram postavlja nerealne ideale ljepote i izgleda žena. Obzirom da je ova aplikacija najpopularnija među mlađim korisnicima, smatra se da djevojke uzrasta od 12-22 godine pokušavaju da slijede upustva koje im pruža Instagram, praveći sebi pritom zdravstvene i druge probleme. Riječ je o iscrpljujučim dijetama, hiruškim zahvatima i kozmetičkim tretmanima koji se ne preporučuju za osobe te dobi.

Ipak, kako bi u ogledalu vidjele prizor sa Instagrama, mlade djevojke su spremne da se podvrgnu rigoroznim dijetama i tako ugroze svoje zdravlje. Kompanija Facebook je, navodno, oborila sve svoje platforme, kako bi izvršila kontrolu sadržaja koji je dostupan na Instagramu.

Potop dionica Facebooka

Višesatni pad društvene mreže Facebook i povezanih usluga došao je u najgorem mogućem trenutku za kompaniju koja se upravo bori s nizom kontroverzi i potencijalno kobnim svjedočenjem bivše radnice pred američkim zakonodavcima.

Sam prekid usluga Facebooka, Instagrama i WhatsAppa nije izravno poguban za kompaniju, koja je i u prošlosti znala iskusiti duže padove. U šest sati, koliko su Facebookove usluge bile nedostupne, kompanija je izgubila samo malo više od tri miliona dolara prihoda od oglašavanja u SAD-u, svojem primarnom tržištu. Kada se tome pribroje globalne brojke, oko 60 miliona dolara prema prošlogodišnjim podacima o dnevnim prihodima, radi se još uvijek o mizernom novčanom iznosu za kompaniju koja godišnje ostvari oko 86 milijardi dolara prihoda.

No vijest o globalnom padu usluge zato je odjeknula na burzama, gdje su investitori već bili oprezni spram dionica kompanije nakon objave intervjua s zviždačicom, bivšom zaposlenicom Frances Haugen, koja je brojne interne dokumente kompanije proslijedila saveznim regulatornim agencijama.

Dionice kompanije pale su gotovo 5% nakon prekida, a vlasnik Mark Zuckerberg izgubio je time 5,9 milijardi dolara u vrijednosti svojeg udjela i prvi put u dugo vremena ispao s liste pet najbogatijih ljudi na svijetu. Sama kompanija izgubila je više od 40 milijardi dolara u ukupnoj vrijednosti svojih dionica.

Stručnjak za cyber sigurnost sa Fakulteta za kriminalalistiku u Sarajevu Predrag Puharić, u razgovoru za Source.ba portal, pojasnio je šta se to dešavalo sinoć.

"Najjednostavnije rečeno, došlo je do pogreške administratora mrežnih Facebooka. Dakle, to je zvanična verzija koju smo mogli saznati od nekih naših internih kontakata. Dakle jednom greškom u konfiguraciji mreže, ta se greška proširila po čitavoj mreži. Nažalost, zbog pandemije i njihova interna podrška nije mogla dovoljno brzo da reaguje jer se moralo, jer im se bukvalno rečeno raspala mreža. Morali su fizički za jako puno globalnih lokacija da uređaj ponovo konfigurišu, tako da je to potrajalo. To je neka zvanična verzija, a sada da li se u tom haosu desio još neki, da kažemo, drugi propust. Da li je došlo do nekakvog curenja podataka kao što su se neke hakerske grupe i pohvalile, ali to je još nepotvrđeno", kazao je Puharić.

Po komentarima na pojedinim portalima se mogla osjetiti i doza paranoje i straha uslijed prekida, pitali smo ga, kako se on osjećao u tim momentima, te da li su nam društvene mreže postale toliko bitne, odnosno, sastavni dio života.

"Ne bih ja od toga pravio preveliku mistifikaciju. Dakle, svi ih koristimo svakodnevno i koristimo ih u vrlo opravdane i korisne svrhe za komunikaciju i informisanje, a ono što je bitno da je to savremena ekonomija prepoznala. Dakle, hajde da iskoristimo termin influensera ili nekih drugih načina, uticaja dijeljenja informacija putem društvenih mreža, koje je i ekonomija priznala i prepoznala vrijednost takvih usluga i pojava tako da ja ne bih to toliko dramatično posmatrao u smislu zašto to toliko koristimo. Malo je nezgodno kada nam je nedostupno nešto na šta smo se navikli", rekao je Puharić.

Novinar: Ajdin Balićevac

0
SOURCE PRIČE
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove internet portala source.ba. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal source.ba zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara source.ba nije dužan obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

Impressum
T:
M:
Marketing
T:
M:
Aplikacije
Mobilna aplikacija
Android aplikacija
Social

Copyright ©2009 - 2024, Source d.o.o.