Mehmedović prijavio Amidžića i Ćuluma: Federacija oštećena za oko 370 miliona KM u korist Republike Srpske
Zastupnik u Zastupničkom domu PSBiH Šemsudin Mehmedović podnio je krivičnu prijavu protiv ministra finansija BiH i predsjedavajućeg Upravnog odbora UIOBiH Srđana Amidžića i još četiri člana ovog tijela. Ovu informaciju saopćio je upravo Mehmedović u toku današnjeg obraćanja javnosti.
- U krivičnoj prijavi sam naveo da postoje osnovi sumnje da su, predsjedavajući Srđan Amidžić i četiri člana Upravnog odbora, izvršili krivično djelo “zloupotreba službenog položaja ili ovlaštenja iz člana 220. Krivičnog zakona BiH” na način da su FBiH oštetili za oko 370 miliona KM, a u korist RS-a.
Postoje dva osnova zahvaljujući kojima sam došao do brojke iz moje prijave.
Prvo, UO UIO nije donio odluku o privremenim koeficijentima za raspodjelu prihoda sa jedinstvenog računa za četiri prethodna kvartala, iako je bio dužan prema relevantnim zakonima i pravilniku. U prethodnih 12 mjeseci primjenjuje se Odluka iz septembra 2023. godine, a koja se odnosi na period juli-septembar 2023. godine.
Prema toj odluci RS-u pripada 34,4 posto, Brčko Distriktu 3,55 posto i FBiH 62,05 posto. Zbog nezakonitog postupanja Upravnog odbora, FBiH je oštećena za najmanje 70 miliona KM. Naime, Odjeljenje za makroekonomsku analizu UIO-a je Upravnom odboru predložilo koeficijente za raspodjelu prihoda sa jedinstvenog računa za period oktobar-decembar 2023. godine i januar-mart 2024. godine, koji se razlikuju od onih koji se nezakonito primjenjuju već devet mjeseci.
Međutim, postupajući suprotno zakonu i relevantnom Pravilniku, državni ministar finansija Srđan Amidžić, kao predsjedavajući i članovi Upravnog odbora, zloupotrijebili su službeno ovlaštenje i nisu dozvolili primjenu novih koeficijenata samo zbog činjenice da su ti novoutvrđeni koeficijenti nepovoljni za RS u odnosu na koeficijent juli-septembar 2023. godine.
Drugo, UO UIO je u skladu s članom 35. Zakona o sistemu indirektnog oporezivanja u BiH i članovima 2. i 14. Pravilnika o izračunu koeficijenata dužan da angažira eksternu reviziju koja treba da utvrdi prijedlog konačnog poravnanja za prethodnu godinu, te da izvrši godišnji pregled rada Uprave.
Upravni odbor to nije učinio ni za 2023. niti za bilo koju godinu od 2007. do sada, uprkos činjenici da taj propust već 17 godina konstatuje Ured za reviziju institucija BiH u svim godišnjim izvještajima i uprkos mojoj inicijativi koju je u februaru ove godine usvojio Predstavnički dom Parlamentarne skupštine BiH, kojom smo tražili da po ovom pitanju postupe u skladu sa Zakonom.
Još jednom naglašavam da svi relevantni finansijski podaci (uvoz, izvoz, promet na fiskalnim kasama) ukazuju na činjenicu da se raspodjela prihoda od indirektnih poreza koju godinama obavlja Upravni odbor, obavlja na štetu FBiH i u korist RS-a, pojasnio je Mehmedović.
Poredeći ekonomsku moć dva entiteta, on je naveo podatak da su banke u FBiH prošle godine ostvarile 2,7 puta veću dobit od onih u RS-u, a da je iznos štednih depozita u FBiH za četiri puta veći negu u RS-u.
Smatra da bi, pri izračunavanju koeficijenata za raspodjelu javnih prihoda FBiH trebala dobiti između 66 i 68 posto, a RS maksimalno 28 do 30 posto prikupljenog novca.
- Prethodno navedeno znači da je FBiH ovakvim načinom raspodjele prihoda sa jedinstvenog računa, samo u periodu 01. januara 2023. do 01. septembra 2024. godine, oštećena za iznos od više od 300 miliona KM.
I kada dodamo prethodno spomenutih 70 miliona KM, odgovorno tvrdim da postoje osnovi sumnje da je FBiH oštećena za oko 370 miliona KM i u korist RS-a, što bi u konačnici trebalo utvrditi Tužilaštvo BiH na osnovu zakonom propisanog postupka i utvrđenih činjenica, rekao je Mehmedović.
Ovom prilikom pitao je i premijera FBiH Nermina Nikšića zašto ništa nije uradio po ovom pitanju.
Govoreći o ostalim pitanjima spomenuo je slučaj direktora FBPA-e Marka Kubatlije, koji je i nosilac liste DNS-a za Skupštinu Opštine Pale, iako je zakonom decidno propisano da rukovodeći državni službenici ne mogu biti i kandidati na izborima, odnosno da prije kandidovanja moraju podnijeti ostavku na funkciju u državnoj službi. Zbog toga je pozvao CIK BiH da ispita ovaj slučaj.
Istakao je i kako je podnio prijavu protiv direktora SIPA-e Darka Ćuluma Upravnom inspektoratu BiH. Razlog je Ćulumovo (ne) djelovanje u slučaju njegovog zamjeniak Zorana Galića koji se nalazi u bjekstvu pred Tužilaštvom BiH u Hrvatskoj.
- Članom 71. stav 1. tačka f. alineja 1. Zakona o radu u institucijama BiH propisano je da zaposlenom u institucijama po sili zakona prestaje radni odnos otkazom ugovora o radu od poslodavca, ako je zaposleni neopravdano izostao s posla pet radnih dana uzastopno. Direktor SIPA-e Darko Ćulum je bio dužan da, po sili zakona, donese rješenje o otkazu ugovora o radu Zoranu Galiću, jer je izostao s posla više od dva mjeseca, dodao je Mehmedović.
Spomenuo je i zapošljavanje u institucijama BiH tvrdeći da se ono provodi na štetu Bošnjaka, kojih nedostaje oko 800.
- To potvrđuje podatak da je Vijeće ministara u ovom mandatu prilikom imenovanja na 15 pozicija direktora, imenovalo samo tri Bošnjaka. Pored toga, Bošnjaka je manje od četvrtine u upravnim i nadzornim odborima koje imenuje Vijeće ministara, npr. u Upravnom odboru UIO od pet članova samo je jedan Bošnjak, a u Upravnom odboru FIPE od devet članova svega su dva Bošnjaka.
Ministar Edin Forto je predložio da se imenuju četiri člana Vijeća BHANS-e, a ni jedan nije Bošnjak i Vijeće ministara je potvrdilo njegov prijedlog. Forti je bilo bitno da imenuje svoju šeficu kabineta, kao i da ispuni želje HDZ-a i SNSD-a.
Debalans Bošnjaka je posebno izražen na rukovodećim pozicijama, što je u suprotno principu proporcionalne nacionalne zastupljenosti koju je utvrdio i Ustavni sud u presudi Ljubić, istakao je Mehmedović.
Zbog svega što je naveo, smatra kako ej na djelo provođenje sporazuma Slobodana Miloševića i Franje Tuđmana iz Karađorđeva.