16.1.2023. 18:20
Kako je rat u Ukrajini uništio fiziku
Čini se da invazija na Ukrajinu odrazila i na fiziku. U normalnim vremenima, četiri velika fizička eksperimenta koji koriste sudare protona na Cernovom Velikom hadronskom sudaraču (LHC) u Švicarskoj objavljuju brojne naučne članke godišnje.

Ali u martu 2022. broj novih istraživačkih radova u eksperimentima LHC pao je na nulu. Razlog: nedostatak dogovora o tome kako navesti ruske i bjeloruske naučnike i institute, ako ih uopće ima. Privremeni kompromis, koji je do sada bio na snazi, nije obnovljen, piše Guardian.

Publikacije su čvrsta valuta istraživanja, koja se koristi za razmjenu informacija i dokaza o doprinosima pojedinaca i agencija za finansiranje. Četiri najveća LHC eksperimenta sastoje se od saradnje hiljada naučnika i inženjera, sa člancima koji se obično pripisuju svim članovima projekta.

Bojkot koautorstva s Rusima i Bjelorusima
Prema izvorima u Cernu, nakon invazije na Ukrajinu neki članovi su se usprotivili koautorstvu sa ruskim institutima. Pa čak i sa pojedincima koji rade za njih (koji čine oko 7% saradnika). Fedor Ratnikov, ruski fizičar, objašnjava da nijedna politika objavljivanja nije zadovoljila potrebnu dvotrećinsku većinu instituta koji učestvuju u svakoj saradnji.

“Imamo ukrajinske saradnike za koje je ovo pitanje prirodno izuzetno bolno. Ali većina mojih ukrajinskih kolega ne proširuje odgovornost za invaziju na svoje kolege iz ruskih instituta. Rekao bih da su neke moje kolege iz EU mnogo radikalnije.”

Andreas Höecker, glasnogovornik eksperimenta Atlas, naglašava da je to pitanje ‘isključivo povezano s oblikom institucionalnog priznanja, s obzirom na izjave visokih predstavnika ruskih akademskih institucija… i veze visokih tijela za finansiranje s ruskim vlada’.

Od marta, četiri LHC eksperimenta su nastavili da pripremaju nove članke, šalju ih u časopise na recenziju i zamrzavaju njihovo objavljivanje. Neobjavljeni sada uključuje više od 70 komada.

Javne verzije se postavljaju na arXiv preprint server, ali i njima i podnescima u časopisima nedostaje lista autora i agencija za finansiranje. Tamo gdje je u prošlosti ova lista zauzimala nekoliko stranica, sada postoji opšta atribucija, npr. Atlas saradnja.

Naučnici iz evropskih zemalja i SAD kažu da je do sada bilo malo uticaja na finansiranje ili dodjelu doktorata. Međutim, viši naučnik na LHC-u izvan Evrope kaže:

Ako se ovo nastavi – imat ćemo problem

“Zadržimo li ovaj politički pristup neko vrijeme i to može stvoriti probleme studentima, postdoktorima i nama samima.”

Brajesh Choudhary, profesor na Univerzitetu u Delhiju i član Cernovog CMS detektorskog eksperimenta, kaže: “Ako ne objavite u narednih nekoliko mjeseci, doktoranti, postdoktoranti i mladi fakultet će se suočiti s mnogim problemima.”

Choudhary ističe da članci bez imena i institucija mogu biti prihvatljivi u okviru eksperimenata, ali ne i od strane vanjskih naučnika i fakulteta, te da je institucijama stalo do spominjanja jer oni obezbjeđuju njihovo rangiranje. Što se tiče agencija za finansiranje, ako ih ne priznaju, „mogu vam reći… da neće reagovati baš pozitivno.”

Prošlog proljeća Vijeće Cerna odlučilo je da ukine status posmatrača Ruske Federacije i sporazume o saradnji sa Bjelorusijom kada isteku za dvije godine (Ukrajina je pridružena članica Cerna, čije redovne članice čine 22 evropske države i Izrael, a saradnja se proteže na nekoliko desetak zemalja širom svijeta).

Glasnogovornik Cerna kaže da se “mjere bave [vojnom invazijom pridružene države članice], što je protiv vrijednosti miroljubive saradnje”. Dodaje da “odluka ostavlja otvorena vrata za mirnu naučnu saradnju ako uslovi budu dozvoljavali u budućnosti. ”

Što se tiče publikacija, na sastanku odbora LHC-a u oktobru, menadžment Cerna je priznao da je “rasprava o saradnji veoma teška”. Pozvali su vlastite odbore različitih eksperimenata da “autorstvo treba biti zasnovano na naučnim osnovama”.

(Admir O.)