27.9.2022. 9:28
NASA zabila letjelicu u asteroid, pa objavila snimku sudara
NASA je kasno sinoć uspješno zabila letjelicu DART u asteroid. Bila je to povijesna misija s obzirom na to da se radilo o "prvom planetarnom testu za obranu" Zemlje od potencijalnog udara na način da ga se skrene s putanje.

Posljednji trenuci uoči sudara snimljeni su kamerom na letjelici, a zadnju sliku letjelica je snimila dvije sekunde prije udara.

Cilj je misije zaštiti Zemlju od potencijalnog sudara s NEO-om - što je NASA-in naziv za neki objekt u blizini Zemlje - asteroid ili komet - koji bi se mogao približiti orbiti.

DART (Double Asteroid Redirection Test) prva je misija koja je pokušala skrenuti s putanje opasan objekt u izravnom eksperimentu kako bi spriječila njegov udar o planet Zemlju, rekao je direktor svemirske misije Thomas Zurbuchen.

NASA je 2016. godine osnovala Ured za koordinaciju planetarne obrane (PDCO) za rano otkrivanje prijetnja NEO-a velikih dimenzija - od najmanje 30 do 50 metara - koji bi mogli oštetiti Zemljinu površinu i za praćenje putanja tih objekata.

Astronomi trenutačno ne znaju prijeti li Zemlji neki NEO, no asteroid je prije nekih 66 milijuna godina ostavio golem krater na meksičkom poluotoku Yucatanu i možda je upravo on izazvao izumiranje dinosaura.

Svemirska letjelica DART ima masu 610 kilograma i dimenzije 1.8 x 2.6 metara, a lansirana je u studenome 2021. iz Kalifornije raketom Falcon 9 SpaceX-a. U asteroid Dimorphos zaletjela se brzinom od 6.6 kilometara u sekundi.

Dimorphosov promjer je oko 160 metara i on je poput mjeseca koji kruži oko većeg asteroida Didymos. DART-ove kamere uhvatit će asteroid tek 90-ak minuta prije planiranog udara u njega.

(A. Balićevac)