Nakon pobjede novoizabranog predsjednika Donalda Trumpa skeptika prema NATO-u, zagovornici Saveza tješe se godinu dana starim američkim zakonom koji kaže da se on ne može povući osim ako Kongres to ne odobri.
Ali Trump možda ima način da to zaobiđe - i to je metoda koju je već koristio.
Godine 2023. senatori Tim Kaine (Demokrate) i Marco Rubio (Republikanci.) autori su zakona koji zahtijevaju da svaka predsjednička odluka o izlasku iz NATO-a mora imati dvotrećinsko odobrenje Senata ili biti odobrena aktom Kongresa. Zakonodavci su ovu mjeru usvojili kao dio fiskalnog Zakona o odobrenju nacionalne odbrane za 2024., koji je predsjednik Joe Biden potpisao kao zakon, piše Politico.
Pravni stručnjaci upozoravaju da bi Trump mogao pokušati zaobići zaštitnu ogradu Kongresa za NATO, pozivajući se na predsjedničke ovlasti nad vanjskom politikom - pristup koji je prije koristio kako bi zaobišao ograničenja Kongresa za povlačenje ugovora.
Zakon "nije hermetičan", rekao je Scott Anderson, naučnik Brookings Institutiona i viši urednik Lawfarea koji se zalagao za stroža ograničenja predsjedniku koji napušta NATO. Ono što čini, rekao je, jest uspostavljanje izravnog ustavnog sukoba s Kongresom ako se predsjednik pokuša povući.
"Ovo nije otvoreno i zatvoreno, radi se o tome da vam Kongres govori da to ne možete učiniti, a ako ignorirate Kongres, morat ćete se boriti protiv nas na sudu zbog toga", rekao je Anderson.
Kad bi Trump jednostavno izjavio da se povlači iz saveza, nejasno je bi li Kongres imao pravni status tužiti ga zbog ignoriranja zakona, prema Curtisu Bradleyu, uglednom profesoru službe Allena M. Singera na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Chicagu.
Vrhovni sud je općenito smatrao da su institucionalni sukobi između ogranaka politička pitanja koja se najbolje rješavaju kroz politički proces, a ne kroz sudsku intervenciju.
"Da bi se problem pokrenuo, trebao bi postojati neko ko ima pravo na tužbu", rekao je Bradley u e-poruci. "Jedina stranka koje se mogu sjetiti, a koja bi mogla biti kandidatura, bio bi sam Kongres, ali nije jasno da bi republikanci u Kongresu (koji će barem kontrolirati Senat) podržali takvu tužbu."
Anderson je rekao da bi zastupnici trebali ojačati zakon dodavanjem jezika koji izričito odobrava parnicu, što bi poboljšalo šanse Kongresa za uspostavu legitimacije na sudu.
Također objašnjava da, iako Kongres ima najjači položaj za tužbu zbog predsjedničkog povlačenja iz NATO-a, članovi službe ili privatni pojedinci - poput Amerikanaca koji posjeduju imovinu u zemljama NATO-a - mogu imati potencijalne argumente, ali oni su manje sigurni. Druga je mogućnost, rekao je, da bi jedna od komora mogla pokušati tužiti, ako se obje ne slažu.
Čak i kad bi Vrhovni sud preuzeo slučaj, nije jasno ko bi pobijedio jer je ustavno pitanje mutno. Kongres nikada nije postavio izravni pravni izazov povlačenju predsjednika iz ugovora.
"To je vrlo sporan pravni teren i nije 100 posto jasan", rekao je Anderson.
To ne znači da bi se povlačenje, ako bi ga Trump mogao ostvariti, dogodilo brzo. Prema NATO ugovoru, država članica bi morala podnijeti "obavijest o otkazu" kako bi obavijestila ostale članice o odluci. Članstvo zemlje ne bi službeno završilo tek nakon jednogodišnjeg razdoblja čekanja.
U međuvremenu, Trump bi mogao potkopati NATO bez formalnog odlaska. Demokratski zastupnici upozorili su da bi on mogao odbiti američku potporu uskraćivanjem ambasadora ili sprječavanjem vojnika da sudjeluju u vojnim vježbama. Dok je nekoliko zakonodavaca u februaru pozvalo na nove zakonodavne mjere za zaštitu od ovih rizika, ništa ozbiljno od tada nije ostvareno.
“Nakon Trumpovih prijetnji u njegovom prvom mandatu, Kongres je — prepoznajući vitalnu važnost NATO-a — djelovao na dvostranačkoj osnovi kako bi spriječio jednostrano povlačenje budućih predsjednika”, senator Chris Van Hollen (D-Med.), član Odbor za vanjske poslove Senata, stoji u saopćenju. "Iako Trump može pribjeći svojim starim trikovima, mi ćemo nastaviti raditi na podupiranju NATO-a i biti spremni uzvratiti na sve pokušaje potkopavanja snage ovog saveza."
Kaine, jedan od autora NATO-ove zaštitne ograde, žestoko je osudio Trumpovu retoriku o savezu i ustvrdio da su SAD "najsigurnije kada se naoružamo s našim saveznicima".
“Omalovažavajući komentari Donalda Trumpa o NATO-u su uznemirujući i nadam se da će zakon koji smo usvojili osigurati da Sjedinjene Države nastave sudjelovati u ovom ključnom savezu”, rekao je Kaine u izjavi.
Upitana za komentar, Trumpova glasnogovornica Karoline Leavitt rekla je u izjavi: "Američki narod ponovno je izabrao predsjednika Trumpa jer mu vjeruje da će voditi našu zemlju i obnoviti mir snagom širom svijeta."
Ne bi bilo prvi put da je Trumpov tim ignorirao pravne zahtjeve o povlačenju ugovora.
Godine 2019., usred rasprave o Ugovoru o otvorenom nebu, Kongres je uključio odredbu u Zakon o autorizaciji nacionalne obrane za fiskalnu 2020. kojom se od ministra odbrane i državnog sekretara zahtijeva da obavijeste Kongres najmanje 120 dana prije povlačenja. Pakt 34 zemlje dopuštao je uzajamne nadzorne letove između članica kako bi se pratile vojne snage i oružje.
Zagovornici kontrole naoružanja i internacionalisti u Kongresu podržali su Ugovor o otvorenom nebu jer je, s Rusijom i zemljama poput SAD-a, UK-a i Francuske kao stranama, promovirao transparentnost i povjerenje. Ali Trumpova administracija i neki republikanci u Kongresu tvrdili su da ga Rusija krši i da je tehnologija satelitskog snimanja letove učinila zastarjelima.
U maju 2020. Trumpova administracija objavila je svoju namjeru da napusti Ugovor o otvorenom nebu i zanemarila zakonske zahtjeve o obavijesti. Ured pravnog savjetnika Ministarstva pravosuđa, koji je u to vrijeme vodio pomoćnik državnog tužioca Steven Engel, izdao je mišljenje u kojem se tvrdi da zahtjevi za obavještavanjem krše predsjednikove ustavne ovlasti nad vanjskim poslovima.
“Predsjednikova ovlast da se povuče iz ugovora proizlazi iz njegove ustavne uloge kao 'jedinog organa nacije u njezinim vanjskim odnosima', dajući mu diskrecijsko pravo u vođenju vanjskih poslova i provedbi ili raskidu ugovora bez ograničenja Kongresa na diplomatske odluke,” napisao je Engel.
Upitan o ogradama Kongresa predsjedniku koji napušta NATO, Bradley je rekao da argument Trumpove administracije iz 2020. da Kongres nema regulatorne ovlasti nije nužno na čvrstoj osnovi jer Kongres ima historiju reguliranja ugovora.
“Mislim da bi predsjednici trebali imati veliki teret da pokažu da je statut neustavan prije nego što ga zanemaruju, s obzirom da naše kontrole i ravnoteže ovise o tome da predsjednici moraju slijediti zakon, a mislim da taj teret nije ispunjen ovdje," rekao je.
Glasnogovornik NATO-a nije odgovorio na zahtjev za komentar.
Budući da se NATO oslanja na povjerenje saveznika, bivši dužnosnici saveza rekli su da je signaliziranje izlaska jednako dobro kao i odlazak. "De facto onog dana kada pošaljete pismo ono na neki način stupa na snagu odmah", rekla je Camille Grande, bivša pomoćnica generalnog sekretara NATO-a, a sada istaknuta suradnica za politiku pri Evropskom vijeću za vanjske odnose. "Jer ono što govoriš je 'više nisam predan.'"
Osim pravnih aspekata povlačenja, Sjedinjene Države morale bi smisliti što učiniti s više od 100.000 američkih vojnika stacioniranih u Evropi — broj koji je porastao za jednu petinu od ruske invazije Ukrajine u punom opsegu prije više od dvije godine . Ministarstvo odbrane bi se također moglo povući iz NATO-ove vojne zapovjedne strukture, koju je vodio američki general još od njezina osnivanja pod tadašnjim generalom. Dwight Eisenhower 1949.
"Ne vodimo raspravu u vrlo tihim vremenima kada u Bijeloj kući postoji tip koji ne vjeruje snažno u saveze i staromodni NATO", rekao je Grande. “Imamo rat u Evropi. Imamo ozbiljnu zabrinutost za mnoge Evropljane da bi sukob s Rusijom mogao eskalirati u nekom obliku ili obliku, a gdje smo mi onda?”
Trump je više puta kritizirao saveznike u NATO-u tokom svog prvog mandata zbog neispunjavanja ciljeva odbrambenih troškova, otvoreno sugerirajući smanjenje potpore SAD-a i čak nagovještavajući povlačenje. Na skupu ove godine prisjetio se kako je rekao saveznicima: “Ako ne platimo, hoćete li nas i dalje štititi? … Apsolutno ne.”
Trump nije javno rekao da će se povući iz NATO-a, ali navodno je o tome više puta razgovarao u četiri oka. U kampanji je rekao da će "ohrabriti" Rusiju "da čini što god žele" NATO saveznicima koji ne troše dovoljno na odbranu.
Trump je 2020. rekao predsjednici Evropske komisije Ursuli von der Leyen da SAD neće stati u odbranu Evrope ako bude napadnuta, izvijestio je POLITICO. Rekao je da su zemlje NATO-a naknadno potrošile "milijarde i milijarde" dolara na svoju odbranu nakon njegove prijetnje.
Dok kritičari tvrde da snažna retorika potkopava savez, neki republikanci to vide kao učinkovit pritisak koji je potaknuo članice NATO-a da povećaju financiranje vojske.
I Trump i pro-NATO zagovornici naglašavaju potrebu da saveznici ispune ciljeve obrambenih troškova, ali Trump je to ponekad postavio kao uvjet za potporu SAD-a. Čini se da se ti saveznici oslanjaju na zakon kako bi zabranili Trumpu poduzimanje ekstremnih mjera.
"Kongres je usvojio zakon prema kojem ne možete napustiti NATO bez pristanka Kongresa", rekao je bivši generalni sektretar NATO-a Anders Fogh Rasmussen u intervjuu u srijedu. “A tokom mog posjeta Kongresu SAD-a, vidio sam vrlo snažnu dvostranačku potporu NATO-u, ostanku u NATO-u. Očito, predsjednik SAD-a može, kao vrhovni zapovjednik, zagorčati život NATO-u, ali vidjeti kako SAD napušta NATO? Ne."