Prošle godine bh. građani oborili rekord potrošnjom na "Black Friday": Evo čime se trgovci služe da vam izvuku što više para iz novčanika
Širom svijeta, posljednji petak u novembru mjesecu označava "Black Friday" ili prevedeno "Crni petak". Iz perspektive trgovca, riječ je o danu velikih popusta i sniženja, a iz perspektive potrošača, riječ je o dobrom marketinškom triku koji ima za cilj da budete dio jednog općeg ludila, a koji će vam, na koncu, vaš novčanik učiniti tanjim.
Groznica "Crnog petka" ni ove godine, sve su prilike, neće zaobići Bosnu i Hercegovinu.
Dobra marketinška prevara ili ne? Predsjednik Udruženja za zaštitu potrošača "Futura" Marin Bago, u razgovoru za Source.ba portal kazao je da "Black Friday" ne krši nikakva prava potrošača.
"Kada je riječ o tom danu, znamo da to nije niti naš običaj, niti tradicija, već da je 'uvežen'. Međutim, sa aspekta zaštite potrošača, on ne krši nikakva prava potrošača. Ono što bi tu bilo dobro istaknuti je, ako je oglašeno sniženje, ako se promovira, mora jedna četvrtina proizvoda biti snižena tim iznosom. Naprimjer, ako smo stavili sniženje 70 posto, nije dovoljno sniziti 2-3 artikla. A inače, dan je kao i svaki drugi, nema nikakve razlike u zakonskoj regulativi", rekao je kratko Bago.
TAKTIKE TRGOVACA
Trgovcima nisu strane ni određene taktike kako bi se privukao što veći broj potrošača, a na kraju, i prodalo što više proizvoda. No, jedna od najzastupljenijih je podizanje cijena određenog artikla nekoliko sedmica ili mjeseci prije "Crnog petka", da bi ih potom snizili i uvjeravali vas da je riječ o neviđenom popustu.
Trgovci često označavaju proizvode kao "Black Friday ekskluzive", sugerišući da su cijene jedinstvene. Međutim, ti proizvodi mogu biti stariji modeli, slabijeg kvaliteta ili roba koja je već bila na rasprodaji tokom godine po istoj ili nižoj cijeni.
U online prodaji, sniženja na "Black Friday" često se odnose na proizvode koji nisu najtraženiji. Često se popusti reklamiraju kao "do 80%", dok se ta cifra odnosi na samo nekoliko artikala, dok većina popusta iznosi svega 10-20%.
REKORDNA GODINA
Prošle godine su bh. građani na "Black Friday", i pored teške ekonomske situacije, potrošili rekordnih 372 miliona KM. Što bi se reklo, sve se nema.
Dok mnogi s nestrpljenjem očekuju sutrašnji petak, znate li zbog čega se obilježava i kako je dobio naziv "Crni petak".
Ono je što je osnovno je da je sve poteklo iz Sjedinjenih Američkih Država, gdje zaista trgovine nude na ovaj dan stvarne popuste.
"Crni petak" se obilježava dan nakon američkog praznika Dana zahvalnosti. Mnogi vjeruju da izraz "Black Friday" proizilazi iz koncepta da preduzeća posluju s finansijskim gubitkom, ili su “u minusu”, sve do dana nakon Dana zahvalnosti, kada im masovna prodaja konačno omogućava da ostvare profit. Međutim, ovo je baš tačno.
Preciznije objašnjenje pojma datira iz ranih 1960-ih, kada su policajci u Filadelfiji počeli da koriste frazu "crni petak" da opisuju haos koji je nastao kada je veliki broj turista iz predgrađa došao u grad da započnu svoju prazničnu kupovinu. Ogromne gužve stvarale su glavobolju policiji, koja je radila duže smjene nego inače jer se bavila saobraćajnim gužvama, nesrećama, krađama i drugim problemima.
U roku od nekoliko godina, pojam "Crni petak" se ukorijenio u Filadelfiji. Gradski trgovci pokušali su da daju ljepše lice pa su ga nazvali "Veliki petak".
Izraz "Crni petak" koji označava pozitivno povećanje maloprodaje nije rasla širom zemlje sve do kasnih 1980-ih, kada su trgovci počeli širiti priču o profitu od crvenog do crnog. "Crni petak" je opisan kao dan kada su prodavnice počele da ostvaruju profit za godinu i kao dan najveće kupovine u Sjedinjenim Državama. Istina, većina trgovina je ostvarila najveću prodaju u subotu prije Božića.
Novinar: Ajdin Balićevac