Dolazak Lidla u BiH: Kako će to utjecati na domaće tržište i možemo li očekivati druge svjetske lance?
Njemački maloprodajni div Lidl aktivno se priprema za svoj dolazak na bosanskohercegovačko tržište. Uprkos očekivanju da će prve trgovine biti otvorene tek za dvije do tri godine, firma već radi punom parom na pripremi lokacija, izgradnji objekata, zapošljavanju i obuci radnika.
Nedavno je firma Lidl BH povećala svoj kapital na 216 miliona KM, što ukazuje na njihove ambiciozne planove i pripreme za brojne lokacije na kojima će biti smješteni njihovi objekti. Trenutno je potpuno izgrađen objekt u Bijeljini, koji će pričekati otvaranje zajedno s ostalim lokacijama. Također, radovi na izgradnji prvog sarajevskog Lidla zvanično su počeli prije desetak dana, a prema navedenim podacima radovi bi trebali trajati do 18. novembra 2024. godine.
O tome koliko će dolazak Lidla utjecati na domaće tržne lance i same potrošače za portal Source je govorio ekonomista Zoran Pavlović.
"Pošto je Lidl firma karakteristična po tome što ima dobre cijene za robe koje prodaje, to će biti dobro za potrošače, a i bit će ozbiljna konkurencija za ostale tržne lance. Prema onome što ja znam, situacija je takva da su neki lanci pripremili određenu količinu novca da mogu reagovati na cijene koje bude Lidl ponudio kada bude otvorio svoje prodavnice. Jer Lidl to ne radi na pojedinačnoj varijanti, nego rade po principu da otvaraju više tržnih centara ili megamarketa odjednom. U toj cijeloj priči to će biti dobro za potrošače, a malo komplikovano za domaće tržne lance", govori nam Pavlović.
Lidl je odavno najavio svoj dolazak. Pored njega, u BiH su došli svjetski lanci brze hrane poput KFC-a i Burger Kinga, a najavljuje se i mogući dolazak Starbucksa, koji je najveći prodajni lanac kafa na svijetu. Dok je McDonald's "pobjegao" iz BiH zbog "kriminala i javšluka".
Jedna od kompanija koja je jasno kazala da nema u planu proširenje na bh. tržište je švedski gigant IKEA. BiH kasni za ostalim susjednim državama kada su te stvari u pitanju. U Srbiji su odavno otvorene prodavnice Lidla i IKEA-e, dok Hrvatska pored njih ima i Kaufland, koji je također veliki njemački trgovinski lanac. Hrvati imaju priliku da jedu također u poznatim lancima brze hrane koji su samo orijentirani na pizzu, a to su Domino's Pizza i Pizza Hut.
Mnogi su faktori koji utječu na to da se ove kompanije ne odluče ulagati u našu zemlju. Hoće li se to promijeniti, Pavlović kaže da sve ovisi o procjeni njihovih analitičara.
"To sada zavisi od procjena analitičara koje oni imaju o tome koliki kupovni potencijal postoji na nekom tržištu. Uvijek na neki način se opredjeljuje da li će i u kojoj mjeri neko pozicionirati na tržištu BiH. Očigledno je IKEA zaključila da JYSK, koji je ušao na tržište u priličnoj mjeri, zaposjeo tržište sa tom vrstom proizvoda, pa nemaju interesa da ulažu i u BiH, za razliku od ovih trgovinskih lanaca gdje je situacija takva da je potrošnja i konzumacija hrane još uvijek na visokom nivou, i to je nešto što bitno ne utiče na situaciju u kojoj su domaćinstva u smislu finansija. Hrana se uvijek kupovala i kupovaće se, tako da je to jedna potpuno druga struktura potrošnje", kaže Pavlović.
Izgradnja prvog Lidlovog objekta u Sarajevu. Foto: BiznisInfo.ba
Pavlović vidi kao negativnu stvar to što je spektar proizvoda Lidla uglavnom uvoznog karaktera, te da tu neće biti puno prostora za domaće proizvođače.
"Negativno može biti smanjenje PDV-a jer će cijene biti niže nego kod drugih, ali to nije tako značajno. Meni je važnija stvar da Lidl ima jako širok spektar proizvoda koji je uglavnom uvoznog karaktera, pa će domaći proizvođači praktično biti u situaciji da neće bitno snabdijevati trgovinski lanac Lidla. Oni imaju svoje globalne dobavljače. Ja sam bio u Lidlu širom svijeta i regiona. To je veliki i razvijen sistem koji je na ruku potrošačima, uvijek nudeći nešto što je povoljnije i prihvatljivije za kupce u odnosu na druge trgovinske lance", zaključio je za naš portal Zoran Pavlović.
(Aldin B.)